Защо трябва да използвам спедитор?
Защо трябва да използвам спедитор?
Всъщност не трябва – ако можете да се ориентирате на транспортния пазар, да оптимизирате транспортния процес, разходите си за транспорт и да поддържате добра конкурентоспособност не трябва. Но ако не сте вещ в тези неща, то тогава е препоръчително да използвате услугите на спедитор и ще обясним защо.
Транспортната дейност обслужва производството и дистрибуцията на продукти и поради тази причина се повишава тяхната стойност в мястото на тяхното потребление. От тази гледна точка съществуват много на брой заинтересовани страни, които желаят да оптимизират разходите за транспорт. Тази оптимизация не е много лесен процес, поради факта, че клиентите, които са производители, потребители ползват услугите на спедитори, товародатели, изпращачи. Тези страни имат избор по отношение на очакваните от тях транспортни услуги. Тези услуги се получават на транспортния пазар и за да може да се ориентираме ние трябва да го познаваме. Много от произведените услуги са отдалечени пространствено от тяхната употреба, затова се налага оптимизиране на транспортния процес, което не е много лесно и изисква специална организация, която включва няколко и превозвачи, различни видове транспорт, условията за получаване на транспортни услуги, а за да получим някаква цена, трябва да обвържем всичко това. Но някаква цена не би могла да ви поддържа конкурентноспособни, нали?
Спедиторът е пряк агент в транспортния пазар и има важно значение в цялата логистичната верига. Той действа във „свои води“ в товарния транспорт и като цяло неговите функции се изразяват в подпомагане на клиентите във връзка с доставките и за решаване на всичките им транспортни проблеми. Спедиторите се явяват посредници между производители и/или търговци, или изобщо от хора, които се нуждаят от превоз на товарите и превозвачите, които търсят товари.
Спедиторите могат да бъдат местни и/или представители на международни компании, те могат да обединяват пратки( групажни превози ) и да организират цели превозни средства за тях с цел оптимизиране на разходите. Спедиторът не е превозвач, макар че има и спедитори със собствен автопарк, спедиторът е представител на товародателя. Спедиторът е агент, който сключва договор за превоз от свое име, но за сметка на своите клиенти срещу комисионна за него. Спедиторите се заемат с оформяне на документацията, експедиране на стоки и други. Организират и оптимизират товаро-разтоварните дейности, тъй като в повечето случаи са необходими допълнителни транспортни машини, например мотокари.
Независимо от вида транспорт, ако може да се обобщи – основните функции на спедиторите са:
- спедиторът избира най-подходящия транспорт, при необходимост комбинира видове транспорт и сключва превозен договор, за чието изпълнение отговаря пред клиента солидарно с превозвача и съответно поема отговорност за ненавременната доставка или други проблеми по време на транспортирането ( повредена стока );
- спедиторът носи отговорност за подготовката и приключването на основната транспортна услуга.
Но спедиторът може да се ангажира с: избор на опаковка; комплектуване и опаковане на превозваните стоки, като се издава документ, посочващ съдържанието на всяка опаковка; спомагателни транспортни операции превоз до и от основното транспортно средство; натоварване / разтоварване на основното транспортно средство; издаване на т. нар. чисти транспортни документи. Те показват, че превозвачът признава приемането на стоката в изправно състояние и с изправна опаковка; попътно проследяване на стоките, когато това е необходимо; застрахователни операции за продукти (карго застраховките), които са обект на международни превози, от име и за сметка на клиента и са в повечето случаи задължителни при международните превози; дава право на собственикът на превозваната стока да избира вид на застрахователното покритие на превозваната стока-минимално, ограничено, или пълно покритие. Също така спедиторът може да бъде представител на своя клиент и на стоките му пред митническите власти.
Още към изброеното може да се добави и това, че спедиторът има и поддържа директен контакт с превозвачите, те в повечето случаи са и негови партньори, и той – спедиторът има грижата да следи качеството на техните услуги и способност за извършване на безопасни транспортни услуги, и да се информира за всички документи удостоверяващи професионалната им компетенция като превозвачи.
Спедиторът поддържа взаимоотношения и с други партньори, които потенциално участват при осъществяването на движението на материалните потоци, с цел осигуряване на ефективни логистични мрежи. Областите, в които има подобно взаимодействие са финансово-счетоводната, инженерингова ( включваща стандартните опаковки, транспортни съоръжения и средствата за манипулиране ), складова дейност и дистрибуцията ( за доставки "точно навреме", управление на покупките и т.н. ).
Изпълнението на всички изброени по-горе функции на спедитора улесняват клиента, тъй като ако трябваше сам да ги извършва това щеше да е голяма загуба на време, а в бизнеса времето струва много пари.
Практиката показва, че основният проблем възникващ при транспортния процес е предизвикан от закъснение на доставките на необходимите продукти. За всяко закъснение превозвачът / спедиторът търпи своите загуби, защото при всеки договор има съответните неустойки при закъснение на доставката. Това е така, защото и самият клиент може да търпи финансови загуби от не доставянето на стоката навреме и по този начин да бъде поне малко обезпечен. Добрите спедитори и техните фирми успяват да преодолеят закъснението и по този начин да осигурят добавената стойност на клиентите си. Подходящите решения на спедиторите по отношение на пространственото преместване оказват влияние върху сключените договори и върху цялостните разходи по дистрибуция и доставка като основна цел е оптимизиране на разходите.
Ако желаете Вашите стоки да пристигнат до крайната точка невредими, навреме и срещу добра цена – тогава се нуждаете от спедитор, нали?!
Вижте още:
ЗАЩО КОНСОЛИДАЦИЯТА НА ТОВАРА Е ВАЖНА